perjantai 27. huhtikuuta 2012

Tule mukaan ohjatulle pyöräilyretkelle

Pyöräilyviikon aikana järjestetään ohjattu pyöräilyretki torstaina 10.5.2012. Matkaan lähdetään Raatin uimahallin edestä klo 18.00. Reittinä on Kahden järven reitti (17 km). Retkien yhteydessä jaetaan Oulun kaupungin jalankulku- ja pyöräilykarttaa. Kypärä pakollinen, osallistujia ei ole tapaturmavakuutettu. Kaikki mahtuvat mukaan!


Jos joku haluaa tutustua reittiin valmiiksi niin kartta Oulun kaupungin sivuilla, sivulta löytyy kaikki reitit ja pyörätiet kaupunkialueelta. Valitettavasti kartta on muutaman vuoden vanha ja sisältää virheellistä tietoa varsinkin noiden mopedireittien suhteen.


http://oulu.ouka.fi/tekninen/Pyoratieopas/pyorailyreittikartta09.pdf

perjantai 20. huhtikuuta 2012

Köpis


Käytiin perheen kanssa Köpiksessä katselemassa nähtävyyksiä ja liikennettä. Alla juttua ja kuvia jotka on jo julkaistu toisessa blogissa.

Liikenne Köpiksessä on jotain mitä pitäisi osata markkinoida muuallekin, autoilijat ottavat kevyen liikenteen huomioon todella hyvin. Jalankulkijat ovat liikenteessä sijalla yksi, pyöräilijät sen jälkeen ja autoilijat väistävät kaikkia. Pyöräilijöitä kaupungissa on todella paljon, pyöräkaistoja menee joka puolella ja liikkuminen on sujuvaa. Pyöräilijät siirtyvät nopeasti jalankulkijoiksi silloin kun pyöräilykaistaa ei ole tai jalankulkeminen on parempi vaihtoehto. Liikennevaloissa on autoille, pyöräilijöille ja jalankulkijoille jokaiselle omia liikennevaloja. Eri kulkumuotojen kulkuväylät on selkeästi erotettu toisistaan eikä sekaannuksia tule edes ulkopaikkakuntalaisille. Tänne kannattaisi suomalaisten kuntapäättäjien tulla katsomaan miten kevytliikenne saadaan toimimaan.
Kirsikka kukkii jo Christianiassa
Aamuruuhka köpiksessä, ja noita ajajia riitti pitkäksi letkaksi.

Tavarapyöriä on näkösällä yllättävän paljon ja sinkuloita on ajokalustosta vajaa puolet, perinteinen mummiska on kuitenkin yleisin ajokki. Kerran siirryttiin hotellilta tivolille linja-autolla, kuski ajeli omasta mielestäni varsin reipasta vauhtia, noin 700 metrin matkan jonka jälkeen jäi jonoon. Pyöräilijä joka oli pistänyt alku matkan aikana silmiin hurautti vauhdikkaasti ohi jatkaen matkaansa meidän jäädessä valoihin seisomaan.

Kuninkaallisia hevosia

K16 Lego
Kaksoset koulun edessä, eivät identtiset. Lampuista huomaa.

Tivolin sisältä

Taideteos vanhoista pyörän rungoista

Sivukadun aamuruuhka
Kävelijänä Kööpenhaminassa itseä hymyilytti kun katsoi miten pienet kadut olivat pyöräilijöiden käytössä, autot olivat nätisti parkissa kadun varsilla. Ruuhka tarkoitti sitä että pyöräteillä oli kymmeniä pyöriä liikenteessä ja ihmiset huomioivat toisensa hienosti. Linja-auton saapuessa pysäkille pyöräilijöiden jono pysähtyi päästämään matkustajat turvallisesti pyörätien yli jalkakäytäville. Useampana päivänä tuli tarkkailtua liikennettä ruuhka-aikana, ihmiset ajelivat hymyillen paikasta toiseen ja kommunikoivat keskenään ajon aikana. Pyöräilykypärän käyttö on harvinaista, pyöräilystä on tehty helppoa, turvallista ja hauskaa, siten pyöräilyä voitaisiin meilläkin edistää eikä miettiä pyöräilyä hankaloittavia asioita.
Ympyrä teline

Kerrosparkki
Pyörien pysäköinti on järjestetty erinomaisesti, perinteisiä Suomessa käytettäviä vanteen vääntäjiä on harvassa. Telineet ovat joko kiinteästi seinässä kiinni tai ympyrän muotoisia joihin pyörän voi työntää renkaasta kiinni, tilaa oman kulkineen noukkimiseen jää näin reilusti. Yleisin tapa näyttää silti olevan se että pyörä laitetaan nojaamaan seinää vasten, ei koskaan ikkunaa vasten tai paikkaan johon pyörän pysäköinti on kielletty. Metroasemien lähitölle pyörien säilytys on järjestetty kaksi kerroksiseen telineeseen, valitettavasti emme itse päässeet näkemään tai testaamaan miten pyörän saa laitettua ylös.
Pyörätie
Paikallinen taksikuski kertoi keskiverto pyöräilymatkan olevan noin 5-6 kilometriä, silti joissain paikoissa on mahdollista taittaa pyörällä jopa 20 kilometrin matkoja nopeammin pyörällä kuin autolla. Pyöräilyyn kannustetaan ja pyöräteiden asvaltti uusitaan joka kerta kun ajoradoille tehdään asvaltointi. Asvaltti jota käytetään on todella hienojakoista jolloin ajoradasta saadaan tasainen, hyvä pinta vähentää liikenteen rengasmelua merkittävästi. Ovat huomanneet panostuksen pinnoitteeseen tuovan viihtyisyyttä kaupunkiin kun meteli vähenee.
Kaupunkipyöriä joilla pääsi ajelemaan 20 DKK panttia vastaan

Illalla kävin vielä ruokailun jälkeen testaamassa kaupunkipyörän, olihan se omiin pyöriin verrattuna aika kauhea ajettava. Kapea ohjaustanko, umpikumirenkaat, painoa luultavasti saman verran kuin omalla tavarapyörällä, eli jotain 25 kiloa. Silti toimiva kapistus käyttöön johon on tehty, eli ilmaiseksi kulkuneuvoksi lyhyiden matkojen siirtymiseen. Geometria pyörässä on yllättävän hyvä ja pyörät näyttävät olevan kunnossa telineissä. Pyöräily kaduilla vaati hieman totuttelua, varsinkin ruuhka-aikana, mutta nopeasti oppi huomioimaan muut kulkijat ja kaupungin liikennekulttuurin. Rohkeasti vain pyörän päälle ja ajelemaan, paikalliset neuvovat ystävällisesti liikennesäännöissä.